אתר הבית
בכדי להציג את התוצאות לחצו חפש
צפון והגליל צפון והגליל ירושלים והשפלה דרום והנגב

מאינטל העולמית לניהול בית ספר יהודי ערבי בגליל

את בית הספר הדו לשוני גליל, מוסד לימודים שמחבר תלמידים ערבים ויהודים יחדיו מנהל אדם בשם איתי דינר, ולא הרבה מתלמידיו מכירים את הסיפור הנהדר שלו. ראיון עם איש מיוחד ובלי מילה על פוליטיקה


לצד מוסדות הלימוד ה"רגילים והקונבנציונאליים" אשר פועלים במרחב הכפרי בישראל, ישנם כמה בתי ספר ייחודיים אשר משלבים חינוך עם תפיסת עולם. אחד המובילים שבהם הוא בית הספר גליל, בית ספר דו לשוני אשר הוקם בשנת 1998 ואשר שם לעצמו למטרה לנפץ חומות הפרדה פסיכולוגיות וחברתיות בין יהודים וערבים.

גליל הוא בית ספר יסודי במסגרת ממלכתית אשר הוקם על ידי עמותת "יד ביד". הוא חלוץ בתחומו בהיותו בית הספר הראשון בישראל אשר הציג מודל חינוכי דו-לשוני שהוכר על ידי המדינה. בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ו (2014/15), פקדו את ספסלי בית הספר כ-130 תלמידים בשש שכבות גיל. על מנת להכיר מעט טוב יותר את המוסד המיוחד הזה, נפגשנו לשיחה קצרה עם המנהל, איתי דינר.

מנפץ חומות הפרדה, ביה"ס הדו לשוני (צילום: דוברות)

מההיי טק למערכת החינוך

דינר, בן 39 וחבר קיבוץ פלך, מונה לפני כשנה לתפקידו כמנהל בית הספר הדו לשוני. זאת, לאחר למעלה מ-12 שנים בענף ההיי טק ועם תואר שני במדעי המחשב. הוא עמל בימים אלה על קבלת תעודת הוראה ובינתיים מציין שנה ראשונה באחד התפקידים החינוכיים המורכבים ביותר בישראל.

"בית הספר הדו לשוני גליל הוא לא רק בית ספר אשר מעודד דו קיום, שוויון והכרת האחר", פותח דינר את הדברים, "זהו בראש ובראשונה מוסד חינוכי מעולה אשר מציג רמה פדגוגית יוצאת דופן ותוכניות לימודים עשירות ומגוונות". דינר מדגיש כי מוסדות החינוך במועצה האזורית משגב ידועים באופן כללי ברמתם הגבוהה ובאיכותם. על כן, בית הספר הדו לשוני נדרש להתמודד עם שתי "חזיתות". ראשית, עליו לנפץ התפיסות קדומות באוכלוסיות ולשכנע הורים לשלוח את ילדיהם למסגרות חינוכיות ביחד עם ערבים/יהודים. שנית, בכדי לייצר אלטרנטיבה אמיתית לבתי הספר המצוינים של משגב, ברור לדינר שיש לטפח יתרונות נוספים.

אל הדברים הללו מצטרפת ד"ר אינאס דיב, מנהלת מחלקת הפדגוגיה בעמותת יד ביד. "גם במשגב וגם בסכנין, האזורים המרכזיים שמהם מגיעים תלמידים לבית הספר הדו לשוני, פועלות מסגרות חינוכיות מעולות. כולל אפילו מסגרות אלטרנטיביות נהדרות אשר במידה מסוימת מציעות את מה שמציע בית הספר גליל", מסבירה ד"ר דיב, "לכך יש להוסיף גם את המיקום הגיאוגרפי של בית הספר אשר מרוחק מעט מהיישובים המזינים אותו. הצלחתו תלויה אפוא רבות באיכות צוות הלימוד ובתוכניות הלימוד".

ד"ר דיב בטוחה שלמנהל הצעיר והנמרץ יש חלק בלתי מבוטל בפריחה של בית הספר. "הניהול התוסס של איתי הביא אנרגיות חדשות למרחב של בית הספר ולחדר המורים", היא מסבירה, "איתי השכיל להטמיע במוסד תפיסה אחרת של חינוך, חינוך משמעותי שמזמין את הילדים להיות שותפים בתהליך הלמידה ולקחת בו חלק. לגבי הסגל הפדגוגי, הוא מטפח באופן עקבי מעבר מהוראה פרונטלית להוראה יותר מחברת, דינמית ומשתפת".


קשר אישי עם התלמידים, שיטות לימוד חדשניות. איתי דינר (צילום: דוברות)

"מעבר להיותנו בית ספר דו לשוני, בית הספר גליל משקיע רבות ביצירת קרקע חינוכית-פדגוגית מעולה", אומר דינר, "התחרות עם בתי הספר האחרים, אם אפשר לקרוא לזה כך, היא תחרות אובייקטיבית בריאה אשר מחייבת אותנו למצוא ייחוד מבחינה פדגוגית". המשימה הזו מוגשמת על ידי שורה של צעדים אשר מלווים את התלמידים והצוות לאורך השנה.

למשל, בית הספר מנהיג תפיסה של חונכות אשר במסגרתה המורה-המחנך מלמד 12-13 תלמידים וכל יום נפתח בשיחה. "במהלך שיחת הבוקר, המורה יכול להתעדכן בנושאים החשובים שעומדים על סדר יומם של הילדים, לייעץ, לסייע, ובעיקר להיות נוכח", מסביר דינר.

דוגמה נוספת היא הנהגת לימוד מבוסס פרויקטים. "לימוד על בסיס פרויקטים הוא ז'אנר נפוץ בבתי ספר דמוקרטיים והוא חודר לאחרונה גם למסדרונות משרד החינוך", אומר דינר, "הרעיון הוא לבסס גישה דינאמית אשר דורשת מהילדים לעבוד ביחד על בעיות ואתגרים מהעולם האמיתי. כלומר, התלמידים והתלמידות מתנסים וחוקרים את הסביבה שבה הם ייקחו חלק בעתיד תוך כדי פעילות מעשית והפריה הדדית". למידה מבוססת פרויקטים כוללת מפגשים עם גורמים מקצועיים ואנשי רוח אשר עוסקים בתחום הרלבנטי. "בבית הספר הדו לשוני גליל אנו מקפידים על התפיסה החינוכית של למידה על בסיס פרויקטים ויש לי דוגמאות נהדרות לכך", אומר דינר, "למשל, בשנה האחרונה, תלמידי כיתות ו' כתבו סיפור ילדים דו לשוני, בעברית ובערבית, אשר נשלח להדפסה על ידי בית הספר וחולק לתלמידי כיתה א'. דהיינו, סגירת מעגל מצד הבוגרים אל מול הנכנסים החדשים".

המסר המרכזי של הביה"ס, קיר אשר עוצב ע"י התלמידים (צילום: דוברות)

מציפים את הקונפליקטים על השולחן ויוצרים דיאלוג

במציאות הישראלית המתוחה, בית ספר דו לשוני אשר לומדים ומלמדים בו יהודים וערבים, עלול להתמודד עם סיטואציות לא פשוטות בלשון המעטה. דינר פגש זאת לראשונה במבצע "צוק איתן", אשר התחולל בעזה בקיץ האחרון. "לפני שאירועים כאלה משפיעים על הילדים, יש לכך משמעות אצל המורים עצמם", הוא מסביר, "מצד אחד מורה יהודייה אשר בניה משרתים בדרום, ומצד שני מורה ערבייה אשר בני משפחתה ברצועה נמצאים בסכנת חיים מתמדת נוכח המבצע".

דינר מציין כי דווקא מתוך המקום הזה של החשש הטבעי, נוצר האמון הגדול ביותר. "הגישה שלנו בבית הספר, אשר נוגעת הן לסגל והן לתלמידים, היא שלא מטאטאים את הרגשות מתחת לשולחן", הוא מספר, "כאשר יש אירועים ביטחוניים שעלולים לטלטל את הדינמיקה העדינה של בית הספר, ובפרט כאשר הסגל מורכב מאנשי חינוך שמעצם מהותם הם אנשים ערכיים וחברתיים, אנו דואגים לקיים שיחות פתוחות וכנות. בפועל, תמיד אנחנו יוצאים מחוזקים מהשיחות הללו וזה גם המסר שעובר לילדים".

מהגן ועד התיכון – המטרות של בית הספר לשנים הקרובות

לגבי העתיד, דינר מביע אופטימיות רבה אודות מקומו של בית הספר הדו לשוני במרחב שבו הוא פועל. "למרות האתגרים שרובצים לפתחנו, אין לי ספק שעם עבודה נכונה נוכל רק לגדול ולהתפתח", הוא אומר בעיניים בורקות, "הצלחה מבחינתי תהיה שבעוד שנים ספורות בלבד בית הספר הדו לשוני יתרחב ויגדל לכדי מערכת חינוך מגיל הגן ועד לסיום התיכון". ד"ר דיב מצטרפת לדברים, "אני צופה שבשנתיים-שלוש הבאות בית הספר גליל יגיע רחוק", היא פוסקת בביטחון, "אם בית הספר ימשיך בקצב הזה, בתוך שנתיים הוא יהווה אלטרנטיבה קורצת גם לתלמידים בגיל חטיבת הביניים".

כתבות נוספות בנושא:

עשרת הדיברות לעיצוב התאורה בבית

בחירת תאורה לבית? עיצוב תאורה לבית? מאיפה מתחילים? קבלו את עשרת הדיברות בתאורה נכונה לבית

הכל התחיל מקיר אחד - הבית היפהפה מטבעון

המעצבת ביקשה להוריד קיר במטבח, המשפחה זרמה, וביחד עם הלבשת בית מושלמת הם קיבלו את בית עליו חלמו

מיוחד - 40 שנה לבירת הגולן

מיישוב קטן שתוכנן עם מקלט ענק, הפכה קצרין למועצה מודרנית וצעירה. כך הולכות להיראות 40 השנים הבאות