אתר הבית
בכדי להציג את התוצאות לחצו חפש
צפון והגליל צפון והגליל ירושלים והשפלה דרום והנגב

האסון שהוביל להקמת בית כנסת בקיבוץ הכי חילוני

פטירתו הטראגית של בן הקיבוץ הובילה את אביו למסע הנצחה מיוחד במינו שהסתיים בהקמת בית כנסת ועריכת בר מצווה ראשון אחרי יותר מארבעה עשורים: "דרך נפלאה לשמר את זכרו"


בדיוק לפני שנה החיים של ארז דינר מקיבוץ סופה חטפו את המהלומה הקשה ביותר שהורה יכול לספוג. בנו כפיר, סטודנט מצטיין להנדסה אזרחית עשה אז את דרכו בכביש 222 הידוע לשמצה. סמוך לצומת גבולות ולא רחוק מקיבוץ צאלים התנגש רכבו במשאית וכפיר  נהרג. בן 23 בלבד.

למרות שארז איננו אדם דתי הוא קיבל החלטה מיוחדת. היות שלכפיר ז"ל הייתה זיקה חזקה למסורת היהודית, אביו החליט לעשות מעשה יוצא דופן ולהקים בקיבוץ, לראשונה מאז היווסדו לפני כ-40 שנה, בית כנסת כדת משה וישראל.

"סופה הוא קיבוץ מאוד חילוני, אפשר אפילו לומר אתאיסטי", אומר ארז, "מעולם לא הוקם כאן בית כנסת, וכל פעם שהרעיון עלה באותה מהירות הוא ירד. בשנת האבל על כפיר הייתי צריך מדי שבת ללכת מרחק של 12 ק"מ לכל כיוון לבית הכנסת הקרוב ביותר במושב פרי-גן, ובשלב מסוים החלטתי שעליי לפעול".

הדת הייתה חשובה מאוד לכפיר, מספר ארז. הוא אמנם קיים אורח חיים חילוני, אך הקפיד על כשרות, השתדל שלא לפספס תפילת ערב שבת, ובכל שנה בסליחות היה מפלס דרכו בין עשרות אלפי המתפללים בירושלים בכדי לגעת בכותל. "הגעתי למסקנה כי הקמת בית כנסת בקיבוץ תהיה דרך נפלאה לשמר את זכרו", אומר ארז.

 "הקמת בית כנסת בקיבוץ תהיה דרך נפלאה לשמר את זכרו". כפיר דינר ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


אחרי 40 שנה, תהלוכת ספר תורה ובר-מצווה

הפניה של ארז למנהל הקהילה נענתה בחיוב, אך היא הותנתה בשני תנאים. הראשון, שבית הכנסת יהיה בעל אופי קהילתי ולא מקור של "הדתה". השני, שבית הכנסת יהיה מתוחזק ולא מוזנח, כנהוג בכל נכסיו ביישוב.

"מה שאהבתי הוא שלמרות שמנהל הקהילה הוא אדם חילוני לחלוטין, היה חשוב לו שנקים בית כנסת שלא יהיה שומם. "יש שם כתבי קודש, ספרי תורה, הוא הוקם לעילוי נשמתו של כפיר', הוא אמר לי, 'אנחנו חייבים שהוא יהיה תמיד נקי ומסודר'. כמובן שהסכמתי ולקחתי על עצמי את תפקיד הגבאי, או כמו שקוראים לי בסופה – מש"ק דת".

ארז בנה את בית הכנסת במו ידיו והמקום ייחנך בחול המועד סוכות עם הכנסת ספר תורה והשלמת כתיבתן של האותיות האחרונות בקיבוץ. אחד מהתושבים החדשים בסופה, עולה חדש שהיה חזן בהודו, יוביל את התפילות, וארז יהיה אחראי על תחזוקת המקום. עוד החודש תתקיים בבית הכנסת בר מצווה לילד חבר קיבוץ, לראשונה בסופה מזה ארבעה עשורים.

 מתכוננים לפתיחת בית הכנסת בפעם הראשונה (צילום: קיבוץ סופה)


50 בתי כנסת חדשים בקיבוצים

הסיפור המרגש לא היה יכול לרקום עור וגידים ללא סיוע שקיבל ארז מארגון "איילת השחר". ארגון יוצא דופן הפועל מזה כ-21 שנים תחת הדגל של "גישור, זהות יהודית וחינוך", ואשר רשומים לזכותו כבר היום יותר מ-50 בתי כנסת חדשים בקיבוצים ובמושבים בישראל.

הרב שלמה רענן, מייסד הארגון מרחיב: "החומר האנושי בקיבוצים השתנה בעשורים האחרונים, ללא ספק", אומר הרב, "אם בתחילת הדרך החלוצים העבריים, למרות שרבים מהם דווקא הגיעו מבתים דתיים, פיתחו בארץ ישראל סוג של ראקציה אל מול הדת, הדור השלישי והרביעי הוא משהו אחר".

על מנת לחזק את הדברים הרב רענן מסביר כי ארגון "איילת השחר" מגיע לקיבוצים רק לפי פנייה. שום דבר לא נעשה בכפייה אלא מתוך דיאלוג. "אם אתה מחפש סיפור על קבוצה של בחורי ישיבה שמגיעה לקיבוץ בכדי להחזיר את התושבים בתשובה, אתה בכתבה הלא-נכונה", הוא צוחק.

בין רבי עקיבא לשאול טשרניחובסקי

הרב רענן, המגיע מתוך העולם החרדי, מדגיש כי גם בקיבוצים "חילוניים" מובהקים, קיימת קרקע פורייה לחיבור עם היהדות ומסורת ישראל. "יש קיבוצים שלכאורה התרחקו מהדת עם השנים, ולעתים אף פיתחו סוף של אנטי כלפי היהדות, דרך יצירת מעין 'דת אזרחית'. אולם בסוף העקרונות הקלאסיים של הקיבוץ הם עקרונות יהודיים", הוא אומר.

היהדות, לדבריו, בדיוק כמו הקיבוץ, נשענת על אדנים איתנים של ערבות הדדית, מחויבות, שותפות ועזרה לזולת. המשולש הידוע של ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל נוכח על כל צלעותיו בקיבוץ. "הרעיונות האלה הם רעיונות הם יהודיים, ויש להם שורשים יהודיים מובהקים", אומר הרב רענן, "תראה, לפני כמעט מאה שנים שאול טשרניחובסקי כתב את השיר המקסים 'אומרים ישנה ארץ', בו הוא מתאר שיחה בין חלוץ עברי לרבי עקיבא. החלוץ שעומד מול הארץ החרבה, שואל את הרבי, היכן המכבים, היכן הקדושים, וזה משיב לו – אתה המכבי. כלומר, אתה, הקיבוצניק, ממשיך את השרשרת העתיקה. אין כל סתירה בין עשייתם של הקיבוצים, גם אם הם חילונים, לבין היהדות".

"יש לא מעט קהילות שהולכות ופורחות בהתיישבות העובדת בישראל", אומר הרב רענן, "אולם פעמים רבות הקהילות הנהדרות הללו לא יודעות איך לגשת לנושא הזה של הקמת בית כנסת. החברים חוששים מהבנייה, חוששים מהאחזקה, חוששים מאי-בקיאות בחומר וכו'. כאן אנחנו נכנסים לתמונה".

ארגון "איילת השחר" עוזר לקיבוצים ולמושבים לקיים את התהליך המיוחד של חניכת בית כנסת. בין אם על ידי השקה מחודשת של בית הכנסת הישן, אשר שנים רבות (ולעתים עשורים שלמים) לא היה בשימוש, ובין אם בבניית מבנה חדש או הסבת מבנה קיים. כמו כן, עבודת הארגון לא כוללת רק את הפרטים "הטכניים" - כמו ספרי תורה, סידורים, ריהוט וכדומה - אלא גם שיעורים והכוונה לבני המקום בקיום הקהילה היהודית. עד לרמה של הדרכה בהובלת מניינים לתפילות, הן בחגים והן בימי חול.

 
"החברים חוששים מהבנייה, חוששים מהאחזקה, חוששים מאי-בקיאות בחומר" הקמת בית הכנסת בסופה (צילום: ארגון "איילת השחר")


עוד במדור: דרושים: שותפים להצלחה בקיבוץ אורים >

"לכל קהילה יש את המענה שלה"

השינויים הדמוגרפיים בקיבוצים ברחבי הארץ הביאו לשבירה מסוימת של ההגמוניה החילונית. אמנם עדיין אין יותר מדי קיבוצים מעורבים, שבהם מתגוררים חילונים ודתיים זה לצד זה, אך ללא ספק קיימת תנועה גוברת של משפחות חילוניות בעלות זיקה למסורת (ומשפחות שמגדירות עצמן כמסורתיות). מכיוון שהמגמה היא קליטה לחברות מלאה, והיות שהנושא הקהילתי חשוב הן לקיבוצים והן לנקלטים, פעמים רבות הביקוש לבית כנסת נולד מתוך הצמיחה הדמוגרפית.

ארגון "איילת השחר" מציע לקיבוצים הללו סט של פתרונות. "לכל קהילה יש את המענה שלה", אומר הרב רענן, "לעתים אנו מתחילים עם בית כנסת נייד, כולל סידורים וספרי תורה, שמאפשר לבני המקום להתרגל לבית הכנסת, ולעתים אנחנו עוברים מיד לחניכת בית כנסת לטובת כלל התושבים והחברים. הן החדשים והן הוותיקים".

אגב, העשייה בתחום בתי הכנסת היא רק חלק מפעילותו הרחבה של הארגון. "איילת השחר" עומד לימין קיבוצים ומושבים גם בנושאים נקודתיים כמו מפגשים, שיעורים, עזרה בבר מצוות, עזרה בבריתות, קיום מניינים בחגים ("בכל שנה ביום כיפור מקיים הארגון לא פחות מ-100 מניינים ברחבי הארץ", אומר הרב), פעילות ייעודית בחגים ועוד.

סיפורים מרתקים יש לרב רענן בכמויות אדירות. אחד מהם אירע לפני מספר שנים, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, כמה שעות לפני תחילת צום יום הכיפורים. הרב קיבל פנייה "ברגע האחרון" מקיבוץ משגב עם, וחברי הקיבוץ ביקשו ממנו להגיע ולסייע במניין והובלת תפילת יום הכיפורים. "לא חשבנו פעמיים", הוא נזכר, "העמסנו את הציוד, יצאנו לדרך, אכלנו ארוחה מפסקת בזמן הנסיעה, ועשר דקות אחרי שחנינו כבר התפללנו עם החברים במשגב עם".

"הביקוש לבית כנסת נולד מתוך הצמיחה ביישובים". הרב שלמה רענן (צילום: ארגון "איילת השחר")


חיבור מרצון


בתחילת החודש, רגע לפני חגי תשרי, הארגון ערך אירוע רחב היקף של "יום מזוזה" בקיבוצים ובמושבים. במסגרתו, כ-200 סופרי סת"ם התנדבו לסייע בכתיבת מזוזות, והארגון אפשר לחברי קיבוצים ומושבים לרכוש אותן במחירים הנמוכים בכ-30% ממחירי השוק (כ-40 ₪ למזוזה מהודרת, שמחירה הרגיל מתחיל מ-150 ₪ ומטפס צפונה). אלפי המתנדבים של איילת השחר ביקרו ב-112 קיבוצים ומושבים ברחבי הארץ - בדקו מזוזות קיימות וקבעו מזוזות חדשות.

הצלחתו של ארגון "איילת השחר" בהקמת עשרות בתי כנסת בקיבוצים ובמושבים, מעידה לא רק על תחושת השליחות של הארגון, אלא יותר מכל על השינויים שעוברים על הקיבוצים והמושבים בישראל. רבים מבני הדור השלישי והרביעי ביישובים, כמו גם הנקלטים החדשים, רוצים ומעוניינים בחיבור אל היהדות. אמנם עדיין ברוח הקיבוצית, אך המטוטלת בהחלט נעה לכיוון המסורת.

כידוע, אנו שומעים כמובן גם על סיפורים שבהם הקמת בית הכנסת בקיבוץ גררה וויכוחים קשים, עד כדי מצבים שאף הגיעו לפתחן של הערכאות המשפטיות. לכן, בכל תהליך של הקמת בית כנסת בקיבוץ, חשוב מאד שהצדדים יידעו לנהל דיאלוג מכבד. בלב פתוח ובנפש חפצה. במיוחד ביישוב כמו קיבוץ, אשר עוצמתו נגזרת מעוצמת קהילתו.

כתבות נוספות בנושא:

גינת ההפתעות - כך תפיקו עצמאות כלכלית מהגינה

מתגוררים בבית פרטי? אתם לא מדמיינים איזה ערך כלכלי הגינה שלכם טומנת בחובה. הנה כמה מהאפשרויות שיכולות לאפשר לכם חופש כלכלי

עושים סדר בכפר - סוגי היישובים במרחב הכפרי

מה ההבדל בין קיבוץ למושב או בין מועצה מקומית ליישוב קהילתי? הגיע הזמן לעשות לכם סדר

שוק הקנאביס נכנס לחברות מלאה בקיבוצים ומושבים?

גידולים חקלאיים הם חלק מתעודת הזהות של כל מושב וקיבוץ בישראל כבר יותר מ-100 שנים, אך האם דווקא טרנד הקנאביס יהפוך כל פרדס ונחלה למכרה זהב?