אתר הבית
בכדי להציג את התוצאות לחצו חפש
צפון והגליל צפון והגליל ירושלים והשפלה דרום והנגב

רשת הבטחון האמיתית נמצאת בנגב

הביטוי "ערבות הדדית" מרים את ראשו כיום דרך המאבק האנושי בקורונה. אך עבור חברי קיבוץ אורים מדובר בדרך חיים חברתית-כלכלית: "משפחה הנקלעת לקשיים מקבלת סיוע כספי מקרנות לעזרה הדדית שהקמנו"

13.08.2020|טל מאור

קיבוץ אורים לא היה הראשון להניף את דגל הערבות ההדדית, אך יתכן שיהיה האחרון. עוד בימי קדם קבעו חז"ל כלל מוסרי והלכתי לציון ערבות הדדית, שהצטרף לחמש מילים: "כל ישראל ערבים זה לזה". רעיון הערבות ההדדית בקיבוצים קרם עור וגידים בראש ובראשונה כדי להגן על חבריו. כשהתקוממו המתנגדים לרעיון ושאלו כנגד מי מוקמת הערבות ההדדית הזו, ענו בוראי היוזמה: "מה פתאום כנגד? ערבות הדדית היא בעד. זו המהות החברתית שלנו".

בראשית דרכם הקיבוצים נודעו כקהילות שדגלו בשיתוף הדדי ברכוש, עקרון שהוצג בחלק מהמקרים כ'אוטופיה'. עוד כשנוסד דגניה, הקיבוץ הראשון, הוגדר כי תהיה זו "אגודה להתיישבות המאורגנת על יסודות של שווין ושיתוף בכל שטחי הייצור, הצריכה והחינוך, הרי המטרה העיקרית של קיבוץ היא לשרת את חבריו, לא להרוויח". תפיסת עולם זו התיישבה עם האידיאולוגיה של התנועה הקיבוצית שמאז ומעולם דגלה בשוויון, בהגשמה עצמית ובהומניזם. "חברי קיבוץ צריכים להיות ערבים זה לזה", אמרו מקימי הקיבוצים, שכן לכלל החברים יש אותן בעיות, אותם אינטרסים ואותם אינטרסים. במקום לבזבז אנרגיות מיותרות בתחרות המאפיינת את העולם הקפיטליסטי, מעדיפים החברים העולם להדגיש את השיתוף והערבות ההדדית. כך לתפיסתם יכולים לצמוח ולהצליח.

 
 "חברי קיבוץ צריכים להיות ערבים זה לזה". חגיגות שבועות בתקופה "רגילה" באורים (צילום: קיבוץ אורים)


הקיבוץ המתחדש

מה שמתאים לימי קדם לא בהכרח מתאים לתחילת המאה העשרים ואחת. מסיבות כאלה ואחרות הזמן עשה את שלו ו'מגפת ההפרטה' פָּשְׂתָה והגיעה גם לקיבוצים. קיבוץ 'אורים', למשל, שמאז היווסדו עוד לפני קום המדינה שם דגש חברתי על רווחת תושביו, בחר לקרוא לתהליך שעבר 'מקיבוץ שיתופי למתחדש'. "אנחנו לא קוראים לזה הפרטה, למרות שהפורמט דומה" מספרת חברת הקיבוץ חגית סרגוסטי, "אנחנו לא קיבוץ מופרט לגמרי, כי בפועל יש פה המון דוגמאות לשותפות מלאה ואמיתית.

על מנת לשמור על עקרונותיו, קיבוץ אורים בחר למתוח קו מודגש מתחת למושג 'ערבות הדדית', שכן דווקא בגלל המודרניזציה מצאו חבריו שחשוב לשמור על המרקם החברתי. כך קורה שבאורים כמעט כל השירותים לחברים ניתנים בחינם או בסבסוד עלויות משמעותי. עזרה הדדית ודאגה לכולם עומדת בלב התנהלות הקיבוץ וקבלת החלטותיו מתאימה לרוח הדברים. החל מתחום התרבות שמוצע לחברים בחינם, עבור דרך התגייסות מאורגנת לרגעי אבל בהם דואגים למשפחות האבלות מכל בחינה, וכלה בפעילויות מתוכננות עבור בעלי הצרכים המיוחדים ולמען הקשישים.

"יש קיבוצים באזור שלנו, ובכלל במועצה האזורית אשכול, שדומים לנו בהתנהלותם, אבל אין ספק שאנחנו בין המובילים בתחום הערבות ההדדית", מספר בגאווה רייפי גולדמן, אחראי הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ, "הערבות הדדית באה לביטוי פה בכמה אופנים ובעיקר ב'משולש הקדוש': חינוך, בריאות וסעד. הדבר כולל סבסוד משמעותי בכל התחומים הללו ובהשתתפות פעילה של הקהילה בחלק מהעלויות. הערבות ההדדית מתבטאת לא רק ברמה החברתית אלא גם, בין היתר, בסיוע לחברים שפותחים יזמויות כלכליות, עסקים קטנים שזקוקים לעזרה כלכלית בהשכרת מבנים, יעוץ חינם שניתן לעסקים בנושאים שקשורים להנהלת חשבונות ובכלל בניהול העסק".

 
 דגש על שמירת המרקם החברתי-קהילתי בין בשבילים (צילום: קיבוץ אורים)


סדרי עדיפויות

לקיבוץ אורים משק חקלאי גדול וחזק. תאגיד גידולי השדה שלו, בשיתוף עם קיבוץ כיסופים, ידוע כאחד התאגידים החקלאיים היציבים והרווחיים בארץ. "יש לנו רפת ולול, תעשייה ותיירות רווחיים, אבל עיקר הכנסותינו מחקלאות – מגידולי שדה כגון תפוחי אדמה, בוטנים, גזר וחיטה, ולצידם יש גם בצל, וירקות נוספים. אנחנו קיבוץ לא עשיר, אבל כן קיבוץ רווחי" מסביר גולדמן, "אבל זו לא יכולת כלכלית שקובעת התנהלות בתחום הערבות ההדדית, זה עניין של סדרי עדיפויות ותפיסה קהילתית".

"המודלים שלנו בכל תחומי החיים לקחו בחשבון את רעיון הערבות ההדדית" משתפת אירנה בר סלע, פעילה בצוות הקורונה של קיבוץ אורים ומטפלת בחברים בעלי צרכים מיוחדים, "בכל הצוותים שלקחתי בהם חלק הכנו מודלים עם דגש גדול על ערבות הדדית; גם בחינוך, גם בקרב צעירים ובמיוחד למען הוותיקים, כולל הרבה הטבות לבני שמונים פלוס, שאנחנו הצעירים יותר נהנים מהפירות שלהם, שהרי הם הקימו את הקיבוץ ושמרו עלינו ועכשיו תורנו לשמור עליהם לעת זקנה".

רשת ביטחון פרוגרסיבית

אחת מ'אחיותיה היפות' של הערבות ההדדית היא רשת הביטחון הכלכלית שנפרשה זה מכבר תחת רגליהם של חברי קיבוץ אורים. מהותו הכלכלית של המושג נגזרת מהערבות ההדדית שכל כך גאים בה בקיבוץ. "מה שיפה הוא שקבענו את הרף של רשת הביטחון יותר קרוב להכנסה המקובלת, זאת אומרת שלא מנסים פה לצאת ידי חובה ולתת את המינימום אלא מקפידים שהעזרה תינתן קרוב יותר למשכורת המקובלת בקיבוץ" מסבירה בר סלע, "תמיד ראו פה את הפרט, למשל אנחנו מהקיבוצים הראשונים שפירקו את רעיון הלינה המשותפת כדי שלילדים תהיה אמא".

"אם משפחה נקלעת לקשיים וזקוקה לסיוע כספי היא מקבלת את זה מקרנות לעזרה הדדית שהקמנו. מי שלא מגיע לרף הכלכלי שקבענו - הקיבוץ משלים עבורו. מי שעובר אותו משלם מס איזון שמממן את הערבות ההדדית" מסביר גולדמן את המושג הידוע בשמו כ'מס פרוגרסיבי'. הוא מוסיף כי רעיון יצירת השוויון החברתי מתבצע, בין היתר, על ידי ויסות ההון דרך הטלת מס נמוך יותר על אלו המשתכרים פחות ומס גבוה יותר על המשתכרים יותר. ההשלכה של המהלך מופיעה בדמות מס גבוה באופן משמעותי, ביחס לחברי שאר הקיבוצים בסביבה ובכלל, שמשלמים חברי קיבוץ אורים מכיסם, חודש בחודשו.

 
"לא יכולת כלכלית קובעת בתחום הערבות ההדדית, זה עניין של סדרי עדיפויות" (צילום: קיבוץ אורים)


במגזין הקודם: המהפכה שבדרך - השיוך עומד לשנות את פני הקיבוצים >>

מה שמוביל לשאלה האם גובה המס בקיבוץ אורים מצדיק את עצמו?

"בחשבון כספי פשוט אפשר להבין שיש קיבוצים שגובים מעט מיסים אבל גם מספקים מעט. משמעות הדבר היא שהחברים בהם קונים שירותים שבקיבוץ אורים אנחנו מספקים כחלק מהמיסוי. עד כמה שזה נשמע מפתיע גם קיבוצניקים לא אוהבים לשלם מיסים. אי אפשר להגיד שכולנו פה מרוצים מרמת המיסוי הגבוהה, אבל זה המחיר שעלינו לשלם עבור ערבות הדדית ורשת ביטחון ברמה גבוהה כל כך" עונה גולדמן.

הוא מתאר הליך רגולציה עצמית מרצון, שמקיים הקיבוץ על מנת ליישב כל מחלוקת בנושא, ולהסדיר אחת לתקופה את הרעיון החברתי ואת מחירו. "לפני כשנה וחצי הקיבוץ קיים תהליך ציבורי מסודר שבו בחנו את כל ההיבטים, כולל את היבט המיסוי הגבוה, וקיבלנו החלטות מסודרות שיצרו מצב של צמצום קל בחבות המס. אבל אז גם הוחלט שלא לדון בנושא כל הזמן, אחרת לא נצא מזה, אלא אחת לשלוש שנים. כך קבענו שבשנת 2021 נבחן מחדש את רמת המיסוי".

"זה המחיר שעלינו לשלם כדי לא ליצור פערים חברתיים בתוכנו. כך בחרנו עבור עצמנו" מוסיפה סרגוסטי, "אנחנו משלמים מיסים גבוהים על מנת לממן כל כך הרבה תחומים בחיינו. למשל, שירותי הבריאות בקיבוץ כוללים רפואת שיניים במחיר שווה לכולם, כדי לא ליצור פערים בין בעלי יכולות גבוהות לנמוכות". ואמנם בקיבוץ אורים פעילה מרפאה של קופ"ח כללית עם תקן, אבל החברים בחרו להרחיב את התקן מתוך המיסוי הקהילתי, ולהוסיף כסף כדי שתהיה אחות בקיבוץ במשך כל השבוע. 

בקיבוץ גם מספרים שרוב החברים מקבלים את המיסוי הגבוה בהבנה. "כמובן שכולם רוצים לשלם פחות, אבל גם מבינים שזה מה שנדרש כדי לממן את הערבות ההדדית הגבוהה שגזרנו על עצמנו" מסבירה סרגוסטי, "גם הבנו שברגע שנקלוט משפחות חדשות, ובהנחה שהעסקים ימשיכו לפרוח, כולל החקלאות הרווחית והיציבה שלנו, יתכן שנשלם פחות מיסים". אחת התקוות של הסולדים מהמס גבוה הוא תהליך הצמיחה הדמוגרפית שקיבוץ אורים נמצא בעיצומו. בניה מרוכזת לפי דגמי בניה לבחירה עומדים לרשותן של עשרות המשפחות שמבקשות להתקבל לחברות בקיבוץ. "נבנית שכונה שתשמור על אופי הישוב. היא מיועדת לחדשים אבל בסופו של דבר יכול להיות שחברים ותיקים יותר יבנו בה בעתיד", מסביר גולדמן. "המשמעות היא שיותר משלמי מיסים יביאו לכך שעומס חבות המס ירד מכל משפחה. אבל כעת אנחנו רק בתחילת הקליטה. 21 משפחות נמצאות לקראת סוף הדיונים בעניינן, רק ש'הגברת קורונה' משבשת את לוחות הזמנים".

 
נמצאים בעיצומה של בניית שכונה חדשה (צילום: קיבוץ אורים)


אין בודדים בבידוד

נכון למועד כתיבת שורות אלה אין חולי קורונה בקיבוץ אורים, אבל יש לא מעט שנכנסים ויוצאים מבידוד. "אף אחד מהם לא לבד" מדווח גולדמן, "חלק מרעיון הערבות ההדדית בא לביטוי בכך שהקיבוץ מתארגן לתת סיוע למשפחות שנאלצו להיכנס לבידוד, בין אם במזון או בין אם במשימות אחרות שלא יכלו לבצע כי לא יצאו מהבית. הכל נעשה באופן טבעי. אף אחד פה לא חושב לרגע שלא צריך לפעול כך, זו המהות החברתית שלנו שהובילה לתפיסת הערבות ההדדית".

שעה שלא כולם יכולים ליהנות מהתמיכה שהמדינה מציעה לאזרחיה ולבעלי העסקים, הקדים קיבוץ אורים תרופה למכה מתוך אותה תפיסת עולם, ופרש רשת ביטחון של תמיכה כלכלית לחברים, שכירים ועצמאים כאחד, שמצאו את עצמם ללא הכנסה. "בקורונה בעלי תפקידים בכל התחומים התגייסו להקמת מערכות של עזרה, החל משיחות טלפון של חברים שמטלפנים לכל מי שבקיבוץ, כולל לחיילים בודדים יותר או פחות, וכלה בכל מי שזקוק לעזרה בבידוד" מסבירה בר סלע, "עשינו את זה כבר בתחילת המשבר. הרעיון היה שלכל אחד יהיה מענה ו'רפרנט' שמתעניין בו".

אין ספק שקיבוץ אורים מהווה דוגמה בולטת ליישום המושגים הקדומים 'ערבות הדדית' ו'רשת ביטחון'. אך נדמה שהשאלה בדבר כדאיות התשלום הגבוה של מיסי החבר בקיבוץ, בתמורה ליישום מושגים אלה מהכוח אל הפועל, תלויה יותר בניצחונה של הרוח האנושית ובתפיסת עולם חברתית מאשר בתוצאות שמנפקים מחשבונים.

*רוצים לקבל פרטים מלאים על פרויקט הקליטה בקיבוץ אורים? לחצו >


כתבות נוספות בנושא:

הבית במושב שעוד לא ראיתם

שני מפלסים, אור טבעי ובריכת שחייה מפנקת. האדריכל ומעצב הפנים ירון ברוך מדגים איך אפשר לגור בבית סופר מודרני במושב, ועדיין להכניס את המרחב הכפרי לתוכו

קלטו את משפחת ליטבינוף

תדמיינו לכם שאת הדרך לעבודה תעשו כשמצד אחד הכנרת ובצד השני מטעים ונוף ירוק. כך משפחת ליטבינוף פותחת כל בוקר. הנה הסיפור שלהם

השוואה מתבקשת - עסקאות יד שנייה לפני ואחרי הקורונה

האם ניתן לחוש בירידת מחירים מסוימת או דווקא בעלייה מתונה? הנה מס' עסקאות יד שנייה מהחודשים האחרונים לצד השוואה לתקופה המקבילה