אתר הבית
בכדי להציג את התוצאות לחצו חפש
צפון והגליל צפון והגליל ירושלים והשפלה דרום והנגב

שיטת החינוך שתגרום לכם לדבר על מעבר לירוחם

אנתרופוסופי, דמוקרטי, חינוך סביבתי ועוד. אין ספור שיטות חינוך חדשניות מוטמעות בערים בארץ ובעולם, אך שיטת חינוך ייחודית מתחילת המאה ה-20 המיושמת ביישוב מהנגב "מאיימת" לעקוף את כולן


בשנת הלימודים הנוכחית נפתח בירוחם מסלול לימודים ייחודי בבית הספר היסודי-ממלכתי בעיר. מסלול לימודים משולב עברו חילוניים, דתיים, ומסורתיים, לפי שיטת הפדגוגיה המונטסורית. שיטת חינוך אשר פותחה על ידי ד"ר מריה מונטסורי, רופאה ומחנכת איטלקייה אותה הגתה בתחילת המאה ה-20. השיטה שלה גובשה על בסיס תצפיות שערכה על ילדים להם ניתנה סביבת למידה חופשית, מה שהוביל אותה בשנת 1907 למסקנה כי גילתה את "טבעו האמיתי של הילד" כהגדרתה. היא דוגלת במיצוי הפוטנציאל הגלום בכל ילד, תוך שימת התלמיד במרכז והעברתו במסגרת לימוד שלם וכוללני. אז כיצד הגיעה שיטה פדגוגית ייחודית עד ליישוב מהנגב? האמת שבכדי להסביר זאת בצורה ברורה צריך לחזור שנתיים אחורה.

 
צועדים עם החינוך קדימה. ירוחם (צילום: סיימון בן ישי)


12 הורים יוצאים לדרך

רגע לפני תחילת שנת הלימודים של 2017, הועלתה לדיון יוזמה יוצאת דופן של כ-12 משפחות מקומיות שילדיהן התחנכו בגני הילדים המפותחים ביישוב (בסגנון אנתרופוסופי וסביבתי). מטרת היוזמה הייתה למצוא סגנון חינוך ייחודי גם בבית הספר היסודי. אליו עמדו ילדיהם לעלות. "היות שכל כך אהבנו את מערכת החינוך המתקדמת בגיל הרך היה לנו חבל מאוד שהסגנון המצוין הזה ייעצר בכיתה א' והבנו שעלינו לעשות מעשה", נזכרת הילה שלומי, אחת מחברות הקבוצה המייסדת, אם לשני ילדים קטנים המכהנת גם כרכזת הצמיחה הדמוגרפית ביישוב.

"התחברנו 12 משפחות כדי להתחיל להבין מה בכלל אנחנו רוצים ואיך אנחנו מעוניינים לקדם את התהליך", ממשיכה הילה, "קיימנו אין ספור פגישות, קראנו אין ספור מאמרים, דבר הוביל לדבר והתקדמנו עקב בצד אגודל. בשלב ראשון קבענו ארבעה ערכים בסיסיים שבהם נרצה שבית הספר יתמקד – ערכים משלבים שמחברים את כל הסקטורים, בית ספר ציבורי שפתוח לכל, פדגוגיה ייחודית ותפיסה סביבתית-אקולוגית. סביב ארבעת הערכים הללו הצלחנו לגבש הסכמה, ומכאן יצאנו לדרך".

עם הזמן, עוד ועוד הורים הצטרפו לקבוצה, וכאשר החבורה מנתה כבר כ-40 משפחות עם ילדים בכל הגילאים (רובם מהגיל הרך העומדים לעלות לבית הספר היסודי), החל שלב המחקר. חיפוש אחר הפדגוגיה הנכונה שתענה על הצרכים והשאיפות החינוכיות. אחת השיטות שעלתה על הפרק בשלבים הראשונים הייתה הפדגוגיה המונטסורית. לא מעט בזכות משפחתם של מוריה ואדם צוברי, אשר עברה לירוחם כשנתיים קודם לכן. היא פסיכולוגית חינוכית וחיפאית במקור, והוא עולה חדש מארה"ב שהתחנך בחינוך המונטסורי בצפון אמריקה.

"חיפשנו אחר שיטה שתענה על הצרכים החינוכיים", הילה שלומי ומשפחתה (צילום: אלבום פרטי)


חוצה ישראל בעקבות שיטות מתקדמות

את שיטת החינוך הזו מיישמים כיום לא מעט גנים ובתי ספר ברחבי הארץ. מירושלים, דרך מקווה ישראל בחולון ועד גבעת אבני בגליל. "גם אדם בעלי למד בחינוך המונטסורי וזה היה סיפור הצלחה מבחינתו", אומרת מוריה, "עד כדי כך שאמא שלו פעלה להקים מסלולי חינוך מונטסורי בעצמה בארה"ב. היום כשהבן שלנו לומד בכיתה המונטסורית בירוחם, שעזרנו להקים ביחד עם משפחות נהדרות מהיישוב, זו סגירת מעגל מדהימה". מוריה והילה מספרות כי הבחירה בחינוך המונטסורי לא הייתה עניין של מה בכך. לאחר שהקבוצה גיבשה את ארבעת ערכי היסוד, החברים יצאו למסע חוצה-ישראל אשר הפגיש אותם עם בתי ספר מסגנונות שונים.

"ראינו הכל", אומרת מוריה, "חינוך דמוקרטי, חינוך הומני, חינוך אנתרופוסופי, חינוך סביבתי, ממשלי תלמידים, חינוך פרוגרסיבי, You name it. בסוף נבחרו שלוש שיטות שהגיעו ל'קו הגמר'. החינוך האנתרופוסופי שהכרנו מגן הילדים שפועל בירוחם ברוח שיטת וולדורף, החינוך ההומניסטי והחינוך המונטסורי. עשינו ערב מרובה משתתפים, כל אחת מהשיטות הוצגה על ידי מצגת מעמיקה, ולאחר מכן נערכה הצבעה. לשמחתי, החינוך המונטסורי זכה ברוב קולות".

במקביל, על מנת להפוך את החלום למציאות, ההורים הקימו עמותה הנקראת – "הורים למען חינוך", ובדקו כיצד יהיה אפשר לעשות את המסלול גם כמסלול חינוכי משלב (אחד מהערכים שהוגדרו מלכתחילה). על מנת להגשים זאת הקבוצה חקרה ומצאה כי ישנן שתי עמותות עיקריות אשר מלוות בתי ספר משלבים – עמותת מיתרים ועמותת "צו פיוס". הוחלט כי מיתרים תהיה זו שתלווה את בית הספר. כמו כן, נוצר קשר עם מנחה מונטסורית ידועה, דנה נגלר, אשר מנחה גם היום את ההורים ואת בית הספר. נגלר מלווה את הסיפור הפדגוגי תוך כדי תנועה, ועומדת לימין הילדים, ההורים והצוות.

 
"החינוך המונטסורי זכה ברוב קולות". חברי עמותת "הורים למען חינוך" (צילום: מטעם העמותה)


במגזין הקודם: "העדר פנסיה יכול להיות שיקול ראשי באי-קבלה לקיבוץ" >


הכרה של משרד החינוך מ-Day One

הצעד המעשי הפך לממשי כאשר דיאלוג מול הרשות המקומית הוליד החלטה לפיה בית הספר המונטסורי יפעל – לכל הפחות בהתחלה – כמסלול חינוך נוסף בבית הספר הממלכתי במועצה. שיתוף הפעולה המלאה עם הרשות המקומית, אשר כלל לקיחת אחריות מלאה על היוזמה וקידומה, נחשבים אף לנדבכים חשובים מאחורי הצלחת הפרויקט.

הכיתה המונטסורית בירוחם היא כיתה רב גילאית, א' ו-ב' ביחד, בה נלמדים כל התכנים של משרד החינוך. הרעיון הוא לא בתכנים חדשניים אלא בדרך הלימוד. שלא כמו בפדגוגיה המסורתית שבה מורה בודד עומד מול 35 תלמידים, בכיתה המונטסורית מנוגן שיר אחר לגמרי. שני מורים מעבירים את השיעורים, אשר הינם ארוכים יותר משיעורים רגילים, ואשר מתנהלים בכיתה שמסודרת במרחבי למידה. כל מרחב למידה עוסק בנושא אחר ולכל תלמיד תוכנית לימודים בהתאם לרמתו. שני המורים, הקרויים למעשה "מבוגרים אחראים", מתחלפים בתפקידם לאורך השיעור. בעוד שאחד "מנהל" את הכיתה, השני עובד בקבוצות פרטניות.

ביה"ס יפעל תחילה כמסלול חינוך נוסף. תהליך הקמת בית הספר (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה)


"הילד פורח והולך בשמחה לבית הספר"

בכיתה החדשה לומד גם בנה של מוריה, אשר עלה לכיתה א' בשנת הלימודים הנוכחית. "כאמא, חששתי מאד מהעלייה לבית הספר היסודי. למרות שאפשר בהחלט להגדיר אותי כ'חנונית', ולמרות שאני תמיד אהבתי ללמוד, לצערי אני גם זוכרת שכילדה בחינוך הממלכתי הרגיל, בית הספר לא היה חוויה עבורי. בניגוד גמור לחוויה שהייתה לאדם כשלמד בחינוך המונטסורי בארה"ב".

"הילד שלנו הוא מאד סקרן ומאד רוצה ללמוד, ולא רציתי שהחינוך הרגיל יכבה אותו. עכשיו כשהוא בכיתה המונטסורית, מה שפיללתי מתרחש לנגד עיניי. הסקרנות הבוערת בילד מוצאת מענה והוא פשוט פורח. הוא הולך בשמחה לבית הספר, מתקדם מאד יפה מבחינת למידה וזה נפלא".

הכיתה מונה כ-25 ילדים בני ירוחם, עם יחס שווה בין דתיים, מסורתיים וחילוניים, בגילאי א'-ב' (רובם בכיתה א'). ממש כפי שקיוו וכיוונו ההורים. רכז המסלול הוא אבשלום (אבשה) כהן, איש חינוך עתיר ניסיון המתגורר במדרשת שדה בוקר הסמוכה. "עצם העובדה שיש חינוך מונטסורי בירוחם היא בשורה בפני עצמה", מתגאה אבשה, "זה מקסים לראות שגם בירוחם, שנתפסת כמועצה שמרנית, יש נכונות והבשלה לטובת שיטות פדגוגיות מתקדמות. שיטות פדגוגיות שפורצות את המרחבים המוכרים, מציבות את הילדים במרכז במלוא מובן המילה, ומאפשרות להם לגדול ולצמוח בקצב שלהם". "יש לנו עדיין עקומת למידה, גם לצוות כמובן, אבל הכיוון הוא חיובי וכלפי מעלה. אני בטוח שגם כאן בירוחם, כמו בכל מסגרת מונטסורית אחרת בארץ ובעולם, התוצאות יהיו ניכרות. הן מבחינת התפתחות אישית והן - לא פחות חשוב - ברמת ההישגים".

משפחה משפיעה

הסיפור של החינוך המונטסורי בירוחם הוא מרתק בכל רבדיו. ראשית, מדובר במהלך יוצא דופן שבו הורים מתחברים ביחד לכדי יצירת מסלול לימודים, ומביאים שתוכנית תתקבל ואף תשתלב במסגרת בית הספר הממלכתי (כולל הכרה של משרד החינוך). ייתכן בהחלט כי יוזמה מסוג זה יכולה לקרום עור וגידים רק ביישוב עם קהילה חזקה ומגובשת, המורכבת ממשפחות צעירות ששואפות להיות מעורבות ולהשפיע על איכות חייהן וחינוך ילדיהן.

יחס שווה בין כולם. כיתה בביה"ס "שחר" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ביה"ס)

כתבות נוספות בנושא:

מהעיר לכפר - כך תכינו את הילדים למעבר

פרופ' עמוס רולידר, איש חינוך ומומחה בעל שם בייעוץ הורי בראיון מיוחד: כך מכינים ילדים לאחד האירועים הכי משמעותיים שהם יחוו: המעבר לכפר

קלטו את משפ' פלורנטין

תפסנו את משפחת פלורנטין בעוד יום קייצי שבו הילדים התרוצצו במרחבים הפתוחים של קיבוץ שדה בוקר בנגב. בואו להכיר את הסיפור שלהם

הם צועקים ואלו עונים - התקומה של כרם שלום

טרור הצתות? הסלמה? את 7 המשפחות החדשות של קיבוץ כרם שלום זה לא עוצר. ציונות 2018 מול חומה