אתר הבית
בכדי להציג את התוצאות לחצו חפש
צפון והגליל צפון והגליל ירושלים והשפלה דרום והנגב

חינוך מבית טוב

פיזיותרפיסטית שנותנת עצות לגננות, סייעת לכל 3 ילדים, קלינאית תקשורת ומטפלת בבעלי חיים. ההורים ה"עירוניים" בינינו, המוחים בצדק על איכות מערכות החינוך הירודות בערים יכולים רק לפנטז על סיפור האוטופיה החינוכית של קיבוץ נירים

02.07.2020|טל מאור

בעיני רבים במגזר הכפרי נחשב אזור חבל אשכול בנגב המערבי לאחד האזורים המצליחים ביותר בארץ מבחינה קהילתית וכלכלית וכמוקד משיכה עבור משפחות רבות, על אף האתגרים הבטחוניים שאוטוטו מציינים 20 שנים מאז שוגרה הרקטה הראשונה לשדרות. מעל 120 משפחות עברו לאזור המשתרע על פני 1,000 קמ"ר ב-6 השנים שחלפו מאז הסתיים מבצע צוק איתן. מקיבוץ בארי בצפון הנגב, לנחל הבשור במזרח ועד גבול מצרים במערב. חלקן משפחות של בנים ובנות שגדלו ביישובי הסביבה וחוזרים ביחד עם דור ההמשך וחלקן מכל קצוות הארץ.

אך למרות הכל, בשביל לא מעט בציבור הישראלי כאשר עולה לאוויר השם "עוטף עזה" מיד מתחילות הקונוטציות השליליות. ביניהם נמצא גם קיבוץ נירים. למרות שקלט בהצלחה ב5 השנים האחרונות קרוב ל-60 חברים חדשים, מי שהוקם ב-1946 כחלק מ-11 הנקודות בנגב ועלה לגדולתו עם חשיפת "הקרב על הדנגור" נלחם בעשור האחרון את הקרב אולי הקשה מכולם - הקרב על דעת הקהל.

אומרים שמה שרואים מכאן לא רואים משם, וזו למעשה המציאות האמיתית בשטח. זו המעידה על כך ש- 95% מהזמן חיים כאן בצורה פסטוראלית ו-5% הנוספים "נאלצים" להתמודד על המצב. אך אם תשאלו את הנפשות הפועלות בנירים ובטח את המשפחות חדשות מחצי העשור האחרון תקבלו תמונה ברורה יותר הנוגעת הסיבה העיקרית להשתקעות שלהם בנגב, בעיקר נכון הדבר להורים לילדים ביניהם.

60 חברים חדשים ב-5 שנים בלבד (צילום: קיבוץ נירים)


מי שמכיר יודע - אחד מיתרונותיו הבולטים ביותר  של הקיבוץ בא לביטוי במערכת החינוך האיכותית, זו הפועלת לאורך כל השנה וכן, גם המהלך חופשי סוכות, פסח ובסיוט הגדול ביותר של ההורים המועסקים במשק - חודשי יולי-אוגוסט. לטענתם, מדובר באפקט הבא לביטוי בשקט הנפשי של ההורים בעצם שליחת ילדיהם לזרועותיה העוטפות של המערכת, שכן רוב הצוות החינוכי מורכב משכנים וחברי קיבוץ.

ובזמן שמערכת החינוך בנירים פועלת על פי עקרונות החינוך הקיבוצי, בנירים מכניסים יד לעומק הכיס על מנת לוודא שמערכת החינוך בקיבוץ איכותית מעל הממוצע. "אנחנו משקיעים פה מיליון שקל בשנה כתוספת לתקציב החינוך הסטנדרטי", מסבירה אלמוג חולות, רכזת הקליטה של קיבוץ נירים, "זה מתוך רצון לשמר מערכת איכותית ביותר, הרבה מעבר לרגיל, שנותנת לילדים את מה שאנחנו חושבים שצריך לתת להם, מגיל לידה ולמעשה עד הצבא, תוך שאנחנו שמים דגש על מתן מענה פרטני והתייחסות לצרכיו הייחודיים של כל ילד וילד".

יחס אישי לכל ילד


על פי שיטת החינוך הנהוגה בנירים הילד נמצא בראש בכל הנוגע לצוותים מקצועיים, הכשרות, פעילויות, כוח אדם ותקנים. אנשי הצוות החינוכי עברו הכשרות חינוכיות כאלה ואחרות, והבודדים שטרם עשו זאת נשלחים להכשרה במהלך שנת הלימודים או בסופה. חווית הביטחון של ההורים במערכת היא מהגבוהות בישראל ולו רק כי הגננת ורוב הצוות החינוכי הם חברי קיבוץ. "יש בארץ הרבה מקומות שהורים שולחים את הילדים לגן ולא יודעים מה קורה שם, או בקושי מכירים את הגננת – פה הכל מאוד משפחתי. אנשי הצוות זמינים לילדים ולהוריהם בכל שעות הפעילות ופעמים רבות גם מעבר לכך. הקבוצות קטנות יחסית והדלת תמיד פתוחה", מסבירה איילת גפני, מנהלת החינוך לגיל הרך, "ההורים יודעים שהם יכולים לגשת אלי בכל נושא ושאלה, ולא רק אלי. חלק מה'אני מאמין' שלנו קובע שנכון שיהיו מעט ילדים בכל קבוצה על מנת להגיע לכל אחד ולתת את המיטב, כולל יחס להורים, וברור לכולנו שאם נגדל בכמות הילדים גם נדרוש גנים נוספים כדי לעמוד באותה רמה".

הכשרות, פעילויות, כוח אדם ותקנים. שגרת הבוקר של ילדי נירים (צילום: איילת גפני)


ואלו לא רק דיבורים. הלכה למעשה עקרונות העבודה החינוכית בנירים, ובמיוחד בגילים הרכים, דורשת ומקפידה על כמות המטפלות, הגננות ואנשי הצוות פר-ילד מהגבוהים במדינה, גישה חריגה אפילו ביחס לנהוג במערכת החינוך של התנועה הקיבוצית בכלל. "לתינוקות שלנו יש מטפלת על כל שלושה תינוקות" מוסיפה אלמוג חולות.

גישה הוליסטית מוסיפה ומאגדת בין כל העוסקים במלאכה על מנת ליצור רצף חינוכי משלב החיתול ועד גילי בית הספר, כמו היו אנשי הצוות חברים בתזמורת מאומנת. "הקו המנחה אצלנו קובע שמגיל לידה ובכל פעם שילד עובר לקבוצת ילדים אחרת, כל הצוותים עובדים ביחד ובשיתוף פעולה" מדגישה איילת גפני, "הילדים יוצאים משכבת הגיל הרך מוכנים וערוכים לכיתה א' מבחינת עצמאות והתפתחות". כדי להקפיד על כך מעורבים בקונצרט החינוכי, לאורך כל שלביו, גופים מטפלים כמו פיזיותרפיסטית, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ואף מטפלת בבעלי חיים, שעה שכל פעילותם נעשית באישור ההורים. "כחלק מההעשרה מגיל צעיר יש לילדים חוג תנועה, שלצורך העניין כולל גם אבחונים טיפוליים מתוך פעילות הגן" מוסיפה גפני, "פיזיותרפיסטית מביטה עליהם כשהם משחקים ונותנת עצות למטפלות, לגננות ולהורים ועל פי הצורך ממליצה על אבחון נוסף".

 
הצוות החינוכי מאמין ב"דלת פתוחה" עבור ההורים. אחד מגני הילדים בנירים (צילום: איילת גפני)


גן הילדים האקולוגי

גן הילדים האקולוגי של נירים קיבל בתשע"ט את מענק משרד החינוך על יזמות חינוכית ואף זכה לכינוי 'גן ירוק מתמיד'. בגן הירוק הילדים מגדלים ירקות וצמחי תבלין בגינת הירק הסמוכה לארגזי החול ולפינת המשחקים, ומכינים מוצרים מהטבע, כראוי לגן של אחד מהמשקים האורגניים הגדולים ביותר במדינת ישראל (נירים). "יום אחד הם הכינו משחה לשפתיים מפרופוליס, צמחי מרפא וציפורני חתול" מספרת בהתלהבות אמא לילד בגן, "הם רקחו את הכל ביחד עם הגננת. במסגרת פרויקט תבלינים הגיעו הורים והדגימו לילדים איך משתמשים בצמחים כתבלין. מאוד משמח לראות ילד בן 4 שהולך לגן וחוזר מלא התלהבות והתרגשות כי צמחו לו העגבניות".

בזמן שהגננות בנירים מחויבות להוראות משרד החינוך ככל הגננות בישראל, הגן בנירים הוא בעל גישה אקולוגית במיוחד. פלסטיקים ומוצרים חד פעמיים נעצרים בשער הגן ונותרים מחוץ לגבולותיו, שכן הגן האקולוגי של נירים מתבסס על חומרים טבעיים, הירקות שהילדים אוכלים גדלים בגן, יצירות שהם מכינים עשויים מחומרים טבעיים ואת המתנות לסוף שנה יוצרים כולם מתוצריה של אמא אדמה.

 
 "משמח לראות ילד בן 4 שהולך לגן וחוזר מלא התלהבות כי צמחו לו העגבניות" (צילום: איילת גפני)


במגזין הקודם: אפקט הקורונה? שיאי ביקוש בקיבוצים ובמושבים >

הביטחון של הילדים גדל

ניתן היה לצפות מילדים הגדלים בקיבוץ שגדרותיו מתחככים ברצועת עזה להיות מבוהלים או מפוחדים מפני מצב בטחוני רעוע, אך באורח פלא המצב הפוך לחלוטין. "עברנו לכאן לפני שלוש שנים בעיקר בגלל החינוך האיכותי לילדים שיש פה, שמבחינתנו נותן להם ולנו חוויה של אמון, סיפוק וביטחון" מספרת מירי אמר, אמא לשלושה ילדים קטנים וגדולים שלומדים במערכת החינוך המקומית, "היינו חברי קיבוץ אחר ובחרנו להגיע לפה בגלל מערכת החינוך הערכית והמסודרת של נירים ומאז שהגענו אני מרגישה את השיפור בביטחון של הילדים".

"הסולידריות שהילדים סופגים פה מקנה להם ביטחון" מסבירה חן ברגיל, מרכזת המרכזון הצעיר, ומדגישה שגם ברגעים הכי מעורערים מהבחינה הביטחונית, כמו במהלך מבצע 'צוק איתן' "הקהילתיות עזרה לאנשים להתרומם ולצאת מהקושי הגדול שהיו בו. צריך להבין שבנירים אנחנו שונים בגלל המורכבות של עוטף עזה, זה יכול להכניס אותך למצב שאת כל הזמן רוצה להגן, להיות במרחב בטוח, אבל אנחנו משתדלים לתת לילדים להיות כמה שיותר בחוץ, גם בזמנים יותר מתוחים לא לוותר על פעילויות, לא לוותר על מסגרות חינוכיות גם אם מבטלים לימודים בגלל המצב, להיות איתם בקשר או לפתוח את אחד הבתים ולכנס את כולם כדי להיות ביחד. אני רואה ילדים בעיר שאפשר לומר שהחיים הביטחוניים שלהם לא בסכנה כמו שלנו, אבל הם הרבה יותר חסרי ביטחון מהילדים שלנו".

כדי להקנות תחושה קהילתית מהודקת מקפידים פרנסי מערכת החינוך בקיבוץ נירים על מעורבות מלאה של הילדים ובני הנוער בחיי הקהילה ועל התערות מוחלטת במתרחש סביבם. "בגלל שזה חינוך קיבוצי מתוך הקהילה רוב המדריכים שמתווים את הדרך החינוכית הם או חברי קיבוץ או כאלה שעברו בעצמם את החינוך הזה", מסבירה חן ברגיל, "מי שבא מבחוץ לא יבין את המהות של החינוך הזה, אבל מי שמחובר לאקולוגיה של המקום ידע להתוות דרך גם לאחרים".

אחד המפתחות לחינוך הקהילתי מופיע בצורת פעילות קבוצתית למען המרקם החברתי של הקיבוץ, על כל גווניו. מרחב היצירה והפעילות שהילדים ובני הנוער זוכים לו מתחיל בטיולים באזור הקיבוץ, בביקורים בקטיף תפוחי האדמה ובמקשת האבטיחים לקראת ל"ג בעומר ומגיע לפעולות פרו-אקטיביות לטובת הקהילה כמו חלוקת נרות של יום הזיכרון מבתי לבית, עם כפפות ומסכות כראוי בתקופת הקורונה, או חלוקת ארוחות צוהריים וביצוע שליחויות לטובת קהל המבוגרים בימים בהם רבים מהם נדרשים או נאלצים להישאר בבית. "חשוב לנו שהילדים לא רק יהיו חלק מהקהילה אלא יעשו משהו משמעותי שבאמת עוזר לאחרים" מוסיפה חן ברגיל, "גם כדי שהקהילה תראה אותם ותחשוב עליהם, כי לפעמים קצת שוכחים במיוחד את בני הנעורים, כי הם כאילו עצמאיים יותר ומייצרים לעצמם את התרבות של עצמם ופעמים רבות המבוגרים והקהילה קצת שוכחים לדאוג להם".

 
 מרגישים שיפור בבטחון הילדים, משפחת אמר (צילום: פרטי)


להצמיח את הבוגר שאנחנו רוצים

מאמצי החינוך וההקפדה על הפרטים, ולו הקטנים ביותר, נושאת מטרה מוצהרת וברורה בקרב פרנסי המערכת. "חינוך לעצמאות, תרומה אחד לשני, אחריות, היכולת להעביר פעילויות בעצמם, היכרות עם הקיבוץ על כל צדדיו, היכרות מעמיקה יותר עם אנשים בקהילה, תרומה מתוך עצמם לעצמם ולקהילה, לכל אלה יש מטרה", מוסיפה חן ברגיל, "אנחנו יודעים לאן אנחנו מובילים, יודעים מי הבוגר שאנחנו רוצים שיצא ואנחנו מנסים להגיע לשם מכיתה א'".

"אחד המרכיבים הכי חשובים שהורים יכולים לתת לילדים שלהם זה חינוך טוב וערכי. זה גם מתנה בשבילנו כי אנחנו יודעים שבמערכת החינוך של נירים אנחנו לא צריכים לדאוג לשום דבר - הילדים בידיים הכי טובות שיש", מסכמת מירי אמר, "כשמחנכים את הילדים מגיל צעיר להיות ערכיים, בחברת ילדים טובה, בחינוך בלתי פורמלי מאוד ערכי, שמושתת על הנאה עם ערכים של חברות, עזרה הדדית, סבלנות והתחשבות - כאלה אנשים אני רוצה שהילדים שלי יגדלו להיות".

רוצים לשמוע על אפשרויות הקליטה והבנייה לקיבוץ נירים? לחצו >


כתבות נוספות בנושא:

כמה כסף - הסכום שתוציאו על הבית עוד לפני הבנייה

מעוניינים לרכוש מגרש ולבנות עליו בית? מזל טוב. אבל האם אתם יודעים כמה תוציאו עוד לפני שתחל הבנייה?

הערכת שמאי – לא מה שתכננתם

כמה שווה בית החלומות שאתם מתכננים לבנות? תלוי את מי שואלים. בנייה עצמית מאופיינת בגמישות רבה, והחופש התכנוני והעיצובי בא לידי ביטוי גם במימון החלום

קלטו את משפחת סטולרסקי

משפחת סולרסקי עברה מהמרכז ללב המדבר ועכשיו הם גם מרחיבים את המשפחה. הנה הסיפור שלהם